Communiceren met infographics?

Communiceren met infographics?

Een infographic is een ‘informatieve illustratie’, een combinatie van beeld en tekst. Met een infographic kun je een complex (data)verhaal snel begrijpelijk maken voor je doelgroep en breng je je informatie op creatieve wijze over in plaats van met verhalende tekst. De populariteit van het gebruik van infographics is de laatste jaren enorm gestegen. Veel bedrijven kiezen voor communiceren met infographics. Maar waarom zou je kiezen voor een infographic? Wanneer pas je een infographic nou eigenlijk toe? En hoe kom je aan een goede infographic?

Wij zijn Glyse, experts in online marketing, communicatie en internet. Wij helpen je graag op weg.

 

Voordelen van een infographic

Een belangrijk voordeel is dat een goede infographic snel aandacht trekt. Wij mensen zijn beelddenkers. Lezen kunnen we niet van nature. Eigenlijk is het iets heel onnatuurlijks dat we onszelf en onze kinderen leren om tekentjes in onze hersenen om te zetten naar iets dat betekenis heeft en dat we begrijpen. Beelddenken ligt wel in onze natuur. Onze aandacht wordt getrokken door beelden. Laten we hier dan ook op inspelen en het onze doelgroep niet te lastig maken!

Door beelden te combineren met de feitelijke informatie die je wilt overbrengen is je boodschap duidelijk. En wil jij ook niet dat jouw doelgroep in ieder geval begrijp wat je bedoelt? Juist. Een infographic helpt je om de kern van jouw verhaal samen te vatten in een pakkende illustratie.

Infographics zijn makkelijk (online) te delen op social media. Een goede en interessante infographic kan, mits je deze op de juiste manier onder de aandacht weet te brengen op social media, zorgen voor een grote hoeveelheid extra bezoekers op je website.


Wanneer kiezen voor een infographic?

Kiezen voor een infographic is zeker niet in alle gevallen dé oplossing. Een infographic kan een goede keuze zijn wanneer je ingewikkelde informatie begrijpelijk wilt maken voor je doelgroep. Ga overwegend te werk. Indien je één of meer van de volgende soorten data wilt communiceren zou een infographic uitkomst kunnen bieden:

  • procesbeschrijving
  • tijd
  • geografische/ruimtelijke informatie
  • cijfers (aantallen, percentages etc.)
  • mechanisme (de werking van iets)

Weten of het gebruik maken van infographics voor jou (voor je website, social media, presentaties, jaarverslagen etc.) interessant zou kunnen zijn? Of wil je krachtige infographics laten ontwikkelen? Neem dan contact met ons op: koffie@glyse.nl.