E-mailmarketing – een sterke digitale nieuwsbrief

E-mailmarketing – een sterke digitale nieuwsbrief

Denk jij bij het lezen van deze titel dat een digitale nieuwsbrief toch niet werkt? Dat iedereen je nieuwsbrief toch direct verwijderd, zonder het te lezen? Dat je je klanten en relaties lastig valt met een digitale nieuwsbrief? Lees dan toch even verder…
Dat e-mail marketing werkt, dat is inmiddels wel bewezen. Ten opzichte van 2013 is het aantal gekochte producten en/of diensten naar aanleiding van e-mail marketing nog verder gestegen, zelfs tot 73%! (Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker). Als je het goed aanpakt, kun je met e-mail marketing je klanten en relaties juist erg goed bereiken.

 

Een belangrijk onderdeel van e-mail marketing is de digitale nieuwsbrief. Waar voldoet een sterke digitale nieuwsbrief nou eigenlijk aan? Wij geven je de vijf belangrijkste handvatten.

 

  1. Waardevolle en variërende content
    Het belangrijkste is natuurlijk dat je je doelgroep daadwerkelijk aanspreekt met dat wat je schrijft of laat zien. Vindt je lezer jouw nieuwsbrief niet interessant? Groot kans dat hij zich afmeldt of je nieuwsbrief de volgende keer niet opent. Zorg er daarom voor dat je weet wat jouw doelgroep interessant vindt en speel hier op in. Zorg ook voor een prikkelende en uitnodigende titel. Zorg er voor dat je content blijft variëren en jij je doelgroep positief blijft verrassen!
  1. Lay-out
    Stem de lay-out van je nieuwsbrief af op de huisstijl van je organisatie. Zo zorg je voor herkenbaarheid. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je nieuwsbrief er aantrekkelijk uitziet, maar ook overzichtelijk is. Je lezer moet eenvoudig zijn of haar weg kunnen vinden. Is je nieuwsbrief onduidelijk en onoverzichtelijk? Groot kans dat je je lezer kwijtraakt. Ga jij terug naar een supermarkt waar alle producten ongeordend op een berg liggen?
  1. Contactinformatie en links
    Heb je eenmaal de interesse van de lezer gewekt, maak het hem of haar dan zo gemakkelijk mogelijk om contact op te nemen. Zorg, naast je algemene contactinformatie, in ieder geval voor een link naar je website. Aan te raden is om ook in je nieuwsbrief links op te nemen naar je sociale media.
  1. Geef altijd een afmeldmogelijkheid
    Zorg altijd voor een afmeldmogelijkheid, zodat de ontvanger zich gemakkelijk kan afmelden. Doe je dit niet, dan kan dit irritatie opwekken bij de ontvanger. Dit wil je natuurlijk voorkomen.
  1. Optimale frequentie
    Voldoet jouw nieuwsbrief aan alle punten, maar verstuur jij elke dag een nieuwsbrief? Ook dan zal je geen succes hebben met je nieuwsbrief. Hierbij geldt: verstuur niet te vaak, maar ook niet te weinig. Weet je niet goed wat voor jouw nieuwsbrief de optimale frequentie is? Ga in gesprek met je klanten en relaties!

 

Hulp nodig bij het schrijven en ontwikkelen van een sterke nieuwsbrief? Wij zijn Glyse, expert in communicatie, online marketing en internet. Wij helpen u graag. Meer weten? Mail naar koffie@glyse.nl.