Vindicat illustreert: reputatieschade in de praktijk

Vindicat illustreert: reputatieschade in de praktijk

De gemiddelde Nederlander denkt momenteel bij ‘Vindicat’ aan Bangalijsten en ontgroeningsgeweld. Sociale media en kranten stonden de afgelopen periode regelmatig vol met ernstige en spraakmakende incidenten. Werd je vroeger nog lid van de Groninger studentenvereniging omdat dit goed stond op je CV, tegenwoordig baat het niet meer, maar schaadt het!

Een goede reputatie werkt als een magneet. Een slechte reputatie werkt juist afstotend. Hoe ver dit kan gaan illustreert ondernemer Ernst Wallinga, directer van het Groningse marketingbedrijf Sellian met zijn uitspraak op LinkedIn dat binnen zijn bedrijf geen plaats is voor mensen die lid zijn of zijn geweest van studentencorps Vindicat.

Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het laat wel duidelijk zien hoeveel invloed de reputatie van je organisatie in de praktijk kan hebben.

Nu zullen wij niet zeggen dat je reputatieschade altijd kunt voorkomen. Er kunnen zich altijd incidenten voordoen waaronder de reputatie van je organisatie lijdt, of het nu gaat om een grote of kleine organisatie. Daarom is het belangrijk om eventuele reputatieschade direct aan te pakken.

Wij zijn Glyse, expert in communicatie, online marketing en internet. Wij geven u graag een paar handige tips om de reputatie van uw organisatie goed te managen.

 

  1. Zorg dat je weet wat er gezegd wordt

Houd je de online reputatie van je organisatie in de gaten door deze online te monitoren. Dit heet met een duur woord ‘online reputatiemanagement’. Je kunt het zien als de basis: weet je niet wat er gezegd of geschreven wordt, dan kun je hier ook niet op inspelen.

 

  1. Voorkomen is beter dan genezen

Mochten er negatieve berichten over je organisatie de ronde doen, reageer dan snel en adequaat. Zo kun je eventuele verdere schade voorkomen. En voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Niet voor niets een cliché.

 

  1. Toch een crisis?

Doet er zich toch een crisis voor, zoals bijvoorbeeld in ons Vindicat voorbeeld? Of (hopelijk) van kleiner formaat? Ook hier geldt: reageer snel en adequaat. Belangrijke tips hierbij zijn: zorg voor duidelijkheid, houd je bij de feiten, gebruik waar nodig emotie in je berichtgeving en last but not least, zorg ervoor dat je al je medewerkers duidelijk informeert en instrueert! Dit is één van de belangrijkste aspecten in crisiscommunicatie, maar wordt vaak vergeten. Onderschat het belang hiervan niet.

 

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je hulp nodig bij het monitoren van de reputatie van jouw organisatie? Mail dan naar koffie@glyse.nl.